فهرست مطالب

ارزیابی آندوسکوپی بلع یا دیسفاژی از طریق بینی (Flexible Endoscopic Evaluation of Swallowing – FEES) یک روش تشخیصی است که برای ارزیابی عملکرد بلع در افراد با اختلالات بلع استفاده می‌شود. در این روش، یک دستگاه آندوسکوپ انعطاف‌پذیر به کمک یک فیبرواسکوپ (یا فیبروناسوفارینگوسکوپ) از طریق بینی وارد مری و حنجره می‌شود.

با استفاده از دوربین و نور موجود در دستگاه آندوسکوپ، تصاویر زنده از: مری، حنجره، و بخش‌های مختلف آن به نمایش در می‌آیند. در طول فرایند، متخصص گفتاردرمانی نورولوژیک یا دیگر متخصصان مرتبط با دقت بررسی می نمایند که چگونه مواد خوراکی و مایعات در طول مراحل بلع به مقصد (معده) حرکت می‌کنند.

هدف اصلی از انجام آندوسکوپی ، تشخیص دقیق مشکلات بلع و ارزیابی عملکرد بلع در صورت وجود اختلالات است. این روش اطلاعات مفیدی درباره مسیر بلع، حرکت ماهیچه‌ها، وجود انسداد یا نارسایی سد موجود در مسیر بلع را در اختیار تخصص‌های درمانی قرار می‌دهد. از این اطلاعات می‌توان برای تشخیص دقیق‌تر علت اختلال بلع، تهیه برنامه درمانی مناسب و ارزیابی تأثیر درمان‌ها در طول زمان استفاده کرد.

آندوسکوپی بلع یک روش ایمن و مناسب است. اغلب در مطب یا مرکز تخصصی انجام می‌شود و نیاز به بستری شدن بیمار ندارد. همچنین، برای راحتی بیمار از بیهوشی موضعی یا کلی، به دلیل کاهش حساسیت و تسکین درد، استفاده می شود.

مزایای انجام ارزیابی آندوسکوپی بلع

مزایای انجام ارزیابی آندوسکوپی بلع

انجام آندوسکوپی (FEES) در ارزیابی عملکرد بلع و اختلالات مرتبط با آن دارای مزایای مهمی است. برخی از مزایای انجام این روش عبارتند از:

غیرتهاجمی:

آندوسکوپی بلع از طریق بینی انجام می‌شود و نیازی به برش و جراحی ندارد. این روش غیرتهاجمی است و بیمار نیازی به تحمل درد و بازیابی بعد از عمل جراحی ندارد.

ارزیابی دقیق:

با استفاده از آندوسکوپی ، متخصصان گفتاردرمانی نورولوژیک و تیم درمانی می‌توانند به صورت زنده عملکرد بلع را ارزیابی کنند. تصاویر زنده از مری، حنجره و بخش‌های مختلف آن کیفیت و وضوح بالایی دارند که امکان تشخیص دقیق مشکلات بلع و علت آن‌ها را فراهم می‌کند.

تشخیص مشکلات حسی و حرکتی:

آندوسکوپی به ویژه برای تشخیص مشکلات حسی و حرکتی در مری و حنجره استفاده می‌شود. این روش قابلیت تشخیص: انسدادها، نارسایی‌ها و عدم هماهنگی در حرکت ماهیچه‌ها را داراست.

شفافیت در تصاویر:

تصاویر زنده و شفافیت بالای آندوسکوپی ، به متخصصان امکان می‌دهد تا به طور دقیق بررسی کنند که مواد خوراکی و مایعات در طول مسیر بلعشدن به مقصد (معده) حرکت می‌کنند.

آموزش و آگاهی بیمار:

انجام آندوسکوپی بلع به بیمار اطلاعات دقیقی در مورد علت مشکل بلع و نحوه درمان آن ارائه می‌دهد. بیماران می‌توانند به صورت مستقیم تصاویر زنده از عملکرد بلع خود را مشاهده کنند و در فرآیند درمان و بهبودی خود همکاری کنند.

مهم است به یاد داشته باشید که همیشه برای بررسی مزایا و معایب انجام هر روش تشخیصی یا درمانی، باید با پزشک یا تخصصی مرتبط خود مشورت کنید.

چگونگی انجام ارزیابی آندوسکوپی بلع

آندوسکوپی (FEES) یک روش تشخیصی است که برای ارزیابی عملکرد بلع در بیماران با اختلالات بلع استفاده می‌شود. فرایند انجام ارزیابی آندوسکوپی بلع به شرح زیر است:

آماده‌سازی:

در ابتدا، بیمار به صورت نشسته و به شکل راحت قرار می‌گیرد. قسمتی از بینی و گلوگاه با استفاده از محلول بیهوشی موضعی محلی ساکن می‌شود تا حساسیت و تسکین درد ایجاد شود.

وارد کردن آندوسکوپ:

پس از آماده‌سازی، پزشک آندوسکوپ را که یک دستگاه نازک و انعطاف‌پذیر است و دارای دوربین و نور می باشد، از طریق بینی وارد مری بیمار می‌کند. آندوسکوپ به تدریج از مجرای بینی به سمت حنجره و مری حرکت می‌کند.

ارزیابی بلع:

در حین عبور آندوسکوپ، تصاویر زنده از مری، حنجره و بخش‌های مختلف آن در یک صفحه نمایش به نمایش درمی‌آیند. پزشک به دقت عملکرد بلع و هرگونه مشکل مرتبط با آن را ارزیابی می‌کند. همچنین، آزمایش‌های ویژه‌ای مانند تحریک با شربت‌های مختلف، مصرف مایعات رنگی و تحریک با تکه‌های غذا نیز ممکن است انجام شود تا عملکرد بلع بهتر بررسی شود.

تشخیص و بررسی:

با توجه به تصاویر و مشاهدات حاصل از آندوسکوپی، پزشک می‌تواند تشخیص دقیق‌تری درباره علت اختلالات بلع بگذارد. این شامل تشخیص: انسداد، التهاب، عضلات ضعیف، نقص سنجش حسی، و سایر مشکلات مرتبط با بلع می‌شود.

پس از اتمام ارزیابی آندوسکوپی بلع، آندوسکوپ از بینی خارج می‌شود و بیمار به حالت طبیعی بازمی‌گردد. پزشک نتایج آندوسکوپی را به بیمار توضیح می‌دهد و بر اساس آن نتیجه و درمان مناسب را مشخص می‌کند.

1 6

مهم است بدانید که ارزیابی  آندوسکوپی بلع باید توسط گفتاردرمان متخصص و با تجهیزات صحیح انجام شود. همچنین، برای هر فرد و شرایط بالینی خاصی، روش‌های دیگری نیز در دسترس هستند. بنابراین، مشورت با گفتاردرمان و دریافت راهنمایی حرفه‌ای در مورد روش مناسب برای شما بسیار مهم است.

آیا ارزیابی آندوسکوپی بلع درد دارد؟

آندوسکوپی (FEES) با استفاده از بیهوشی موضعی یا کلی انجام می‌شود و درد آن به دلیل استفاده از بیهوشی کاهش می‌یابد. با اعمال بیهوشی موضعی، بخش‌های حساس مثل بینی و حلق بیمار محلی سازی می‌شوند که باعث تسکین و کاهش حس درد می‌شود.

با این حال، همه افراد به طور یکسان به درد و تحریکات احتمالی پاسخ نمی‌دهند. برخی افراد ممکن است حس درد یا عدم راحتی کمی در هنگام عبور آندوسکوپ احساس کنند، اما این احساس عموماً ملایم و قابل تحمل است. همچنین، هر چیزی که بیمار را نگران کند یا نگرانی بیشتری به وجود آورد، باید با پزشک مورد بحث قرار گیرد تا او بتواند توضیحات و راحتی لازم را فراهم کند.

در صورت داشتن هرگونه نگرانی در مورد درد یا راحتی در هنگام انجام آندوسکوپی ، مهم است که با پزشک خود در مورد این موضوع صحبت کنید. او می‌تواند شما را راهنمایی کند و در صورت لزوم اقداماتی برای کاهش درد و تحریکات احتمالی انجام دهد.

مرکز تخصصی توانبخشی دکتر دشتله (مرکز توانبخشی سرو) یک مرکز تخصصی در زمینه اختلالات نورولوژیک بزرگسالان می‌باشد. این مرکز برای ارائه درمان‌های تخصصی مبتنی بر تکنیک‌های رایج در جهان، به بیمارانی که با اختلالاتی مانند: سکته مغزی، پارکینسون، آلزایمر، دمانس، ام اس، ALS  و آسیب ضربه مغزی روبرو هستند، پرداخته است.

در مرکز توانبخشی سرو، ارزیابی و درمان اختلالات بلع و تغذیه، اختلال حافظه و فراموشی و اختلال گفتاری به صورت کاملاً تخصصی انجام می‌شود. تیم متخصص و کارآزموده این مرکز با استفاده از روش‌های مدرن و تکنیک‌های روز دنیا، به بررسی و تشخیص دقیق مشکلات بیماران می‌پردازند. سپس درمان‌های مناسب و شخصی‌سازی شده برای هر بیمار تدوین می‌شود.

با توجه به تخصص و تجربه مرکز توانبخشی دکتر دشتله (مرکز توانبخشی سرو) در زمینه اختلالات نورولوژیک بزرگسالان، افراد مبتلا به این اختلالات می‌توانند از خدمات تخصصی و معتبر این مرکز بهره‌برداری کنند.

شنبه تا پنجشنبه ( 9 الی 20 )
تلفن های تماس : ۰۹۲۰۸۳۴۶۷۱۷
۰۹۳۸۴۰۴۴۹۵۰

هزینه و طول درمان ارزیابی آندوسکوپی بلع چقدر است؟

هزینه و طول درمان آندوسکوپی (FEES) ممکن است بستگی به مکان و نوع مرکز درمانی، کشور و منطقه جغرافیایی داشته باشد. همچنین، عوامل دیگری مانند تجهیزات و تکنولوژی مورد استفاده و میزان تجربه و تخصص پزشک نیز می‌تواند بر هزینه تأثیر بگذارد.

در بسیاری از کشورها، انجام آندوسکوپی به عنوان یک روش تشخیصی متداول در حوزه تغذیه و بلع استفاده می‌شود و برای بیماران در دسترس است. هزینه این روش معمولاً در حدود هزینه‌های مربوط به مطب و خدمات پزشکی است و ممکن است تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

در مورد طول درمان، آندوسکوپی یک روند سریع است که معمولاً در مدت کمتر از 30 دقیقه به پایان می‌رسد. بستگی به شرایط هر بیمار و موارد خاص، ممکن است برنامه درمانی متفاوتی برای هر فرد تعیین شود.

برای دسترسی به اطلاعات دقیق تر در مورد هزینه و طول درمان آندوسکوپی ، بهتر است با مرکز درمانی یا پزشک خود تماس بگیرید. آنها می‌توانند شما را در مورد جزئیات مربوط به هزینه‌ها و زمان‌بندی مشاوره کنند.

مرکز تخصصی توانبخشی دکتر دشتله (مرکز توانبخشی سرو) در زمینه اختلالات نورولوژیک بزرگسالان همچون: سکته مغزی، پارکینسون، آلزایمر، دمانس، ام اس، ALS و آسیب ضربه مغزی به ارائه درمان های تخصصی مطابق با تکنیک های رایج در جهان می پردازد. در این مرکز ارزیابی و درمان اختلالات بلع و تغذیه، اختلال حافظه و فراموشی و اختلال گفتاری بصورت کاملا تخصصی انجام خواهد شد.

دکتر علی اکبر دشتله

آیا آندوسکوپی یک روش درمانی است یا صرفاً برای تشخیص استفاده می‌شود؟

آندوسکوپی همچنین با نام آندوسکوپی بلع شناخته می‌شود و در واقع یک روش تشخیصی است که برای ارزیابی و تشخیص مشکلات بلع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش با استفاده از دستگاه آندوسکوپ وارد برنامه زندگی معمولی شخص می‌شود و فرایند بلع را به صورت مستقیم مشاهده می‌کند. با استفاده از آندوسکوپی ، امکان ارزیابی و بررسی عملکرد بلع، شناسایی مشکلات مربوط به حسی و حرکتی بلع و تشخیص اختلالات مختلف مانند دیسفاژی (مشکل در بلع) وجود دارد.

بنابراین، آندوسکوپی اصلی‌ترین هدفش تشخیص مشکلات بلع است و در صورت شناسایی مشکلات، ممکن است براساس نتایج به دست آمده، روش‌های درمانی دیگری نظیر: تمرینات بلع، تغییرات در رژیم غذایی و در برخی موارد درمان دارویی یا جراحی توصیه شود. در نتیجه، آندوسکوپی عمدتا به عنوان یک ابزار تشخیصی استفاده می‌شود، اما در صورت لزوم، ممکن است به عنوان قسمتی از روش‌های درمانی برای اختلالات بلع نیز استفاده شود.

ارزیابی آندوسکوپی بلع

خطرات ارزیابی آندوسکوپی بلع

آندوسکوپی یک روش تشخیصی نسبتاً ایمن است، اما ممکن است در برخی موارد خطرات و عوارض کمی داشته باشد. برخی از خطرات و عوارض ممکن عبارتند از:

خطر عفونت

در صورت عدم رعایت بهداشتی مناسب و استفاده از وسایل غیرقابل استریل، خطر عفونت در محل ورود آندوسکوپ وجود دارد. این خطر معمولاً کم است، اما برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر است.

احتمال نارسایی تنفسی

در صورت استفاده نادرست یا اشتباه از آندوسکوپ، ممکن است راه هوایی مسدود شود یا نارسا باشد که می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی شود. این مسئله نادر است ولی ممکن است در برخی از موارد رخ دهد.

خونریزی

در صورتی که بافت‌ها آسیب ببینند، ممکن است خونریزی رخ دهد. این خونریزی معمولاً طبیعی و خفیف است و به طور معمول خودبخود توقف می‌یابد. اما در صورت خونریزی شدید و طولانی‌مدت، باید به طبیب مراجعه شود.

عوارض ناشی از بیهوشی

در صورت استفاده از بیهوشی عمومی، خطرات مربوط به بیهوشی، مانند: عوارض التهابی، عوارض قلبی و عروقی، تنفسی و تشنج وجود خواهد داشت. این خطرات بر اساس وضعیت سلامتی فرد و نوع بیهوشی مورد استفاده تعیین می‌شود.

مهم است که قبل از انجام آندوسکوپی بلع، با پزشک خود در مورد خطرات و عوارض مرتبط با روش صحبت کنید.

5 2

چه نتایجی می‌توان از ارزیابی آندوسکوپی بلع انتظار داشت؟

آندوسکوپی می‌تواند نتایج مفید و اطلاعات مهمی در مورد وضعیت بلع و عملکرد مری ارائه دهد. برخی از نتایج و اطلاعاتی که می‌توان از آندوسکوپی دیسفاژی انتظار داشت عبارتند از:

ارزیابی تحرک و عملکرد مری

آندوسکوپی به پزشک امکان می‌دهد تا عملکرد مری را از نزدیک مشاهده کند. این شامل بررسی تحرک و قرارگیری مری، کیفیت و روانی حرکات بلع، واکنش به تحریکات و انقباضات مری و همچنین بررسی هر نوع نقص و اختلال در عملکرد مری است.

تشخیص اختلالات بلع

ارزیابی آندوسکوپی بلع امکان تشخیص اختلالات بلع را فراهم می‌کند. این می‌تواند شامل تشخیص: ضعف عضلات بلع، وجود تنگی یا مانع در راه هوا و غذا، التهابات مختلف، زخم‌ها، عوارض ناشی از جراحی قبلی یا آسیب در مری و سایر نواحی مربوطه باشد.

بررسی اثربخشی درمان

آندوسکوپی به پزشک اجازه می‌دهد تا اثربخشی درمان‌های مختلف را ارزیابی کند. با تکرار آندوسکوپی در طول زمان، پزشک می‌تواند تغییرات و بهبودهای عملکرد بلع را مشاهده کند و نتایج درمان را ارزیابی کند.

آیا ارزیابی آندوسکوپی بلع، درمانی برای اختلالات بلع ناشی از عوامل مانند: سکته مغزی، آلزایمر و پارکینسون استفاده می‌شود؟

آندوسکوپی، درمانی برای اختلالات بلع ناشی از عواملی مانند: سکته مغزی، آلزایمر و پارکینسون به عنوان یک روش مستقیم درمانی استفاده نمی‌شود. آندوسکوپی دیسفاژی اصلی‌ترین هدف آن دسترسی به مری و ارزیابی عملکرد بلع است. اما اطلاعاتی که از طریق آندوسکوپی دیسفاژی به دست می‌آید، می‌تواند در برنامه‌ریزی و مدیریت درمانی اختلالات بلع ناشی از این عوامل کمک کند.

برای مثال، در صورتی که بیمار از عوارض بلعی بر اثر سکته مغزی رنج می‌برد، آندوسکوپی دیسفاژی می‌تواند به پزشک کمک کند تا محدودیت‌ها و مشکلات مری در بلع را شناسایی کند و در نتیجه برنامه‌ریزی درمانی شامل تمرینات بلع و استفاده از روش‌های کمکی مانند: ارزیابی تغذیه، استفاده از لوازم بلعی و مدیریت مایعات و غذاها را انجام دهد.

به طور کلی، درمان اختلالات بلع ناشی از عواملی مانند: سکته مغزی، آلزایمر و پارکینسون معمولاً شامل ترکیبی از روش‌های درمانی مانند: تمرینات بلع، مدیریت تغذیه، تغییرات در رژیم غذایی و در برخی موارد داروهاست. در هر صورت، برای تشخیص و تعیین درمان مناسب، مشاوره و معاینه توسط یک تیم تخصصی از جمله گفتاردرمانان و جراحان بلع در زمینه اختلالات بلع توصیه می‌شود.

در آندوسکوپی، بیهوشی محلی و یا تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود، بنابراین در طول انجام آندوسکوپی درد یا عدم راحتی احساس نخواهید کرد. با این حال، بعد از انجام آندوسکوپی ممکن است حالت سردرد، حساسیت در حلق یا تهوع وجود داشته باشد، اما این علائم عموماً به طور موقت است و بعد از چند ساعت بهبود می‌یابند.

همانند هر روش پزشکی دیگری، آندوسکوپی هم ممکن است به برخی ریسک‌ها و عوارض مرتبط با عمل مربوط شود. برخی از ریسک‌ها شامل: عفونت، خونریزی، تحریک و آسیب به بافت‌های اطراف می‌شوند. هر چند این موارد به صورت نادر رخ می‌دهند و با تجربه و مهارت پزشک کاهش می‌یابند.

بعد از انجام آندوسکوپی ، ممکن است حلق شما به مدت کوتاهی آبکشی یا دردناک باشد. در اغلب موارد، شما می‌توانید به طور نسبی سریع به فعالیت‌های روزمره خود بازگردید. با این حال، ممکن است پزشک شما توصیه‌های خاصی در مورد غذاخوری و مراقبت‌های معمول بعد از عمل بدهد.

قبل از آندوسکوپی ، پزشک شما ممکن است توصیه‌هایی درباره تغذیه قبل از عمل، محدودیت در استعمال داروها و دستورالعمل‌های مربوط به بیهوشی بدهد. برای آماده‌سازی به خوبی دستورالعمل‌های پزشک را دنبال کرده و هر گونه سوال یا نگرانی را به پزشک خود مطرح کنید.

مهم است به مشاوره و راهنمایی گفتاردرمان خود اعتماد کنید، زیرا او می‌تواند شرایط و نیازهای خاص شما را بر اساس وضعیت و سابقه پزشکی شما بررسی کند.

پیمایش به بالا