مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون

مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون

  • این مقاله به بررسی مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون، می‌پردازد. بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی مزمن است که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد و عوارضی از جمله اختلالات حرکتی، لرزش، سفتی عضلانی و مشکلات گوارشی را با خود به همراه می‌آورد.

    در این مقاله، ابتدا به توضیح بیماری پارکینسون و علائم آن پرداخته می‌شود. سپس، مشکلات گوارشی که در این بیماران رخ می‌دهد، از جمله یبوست، مشکلات صفراوی و دستگاه گوارشی، آسیب معده، تشنجات معده و اختلالات ناشی از حرکت آهن، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

    در ادامه، عوامل و مکانیسم‌هایی که باعث ایجاد مشکلات گوارشی در بیماران پارکینسون می‌شوند، مورد بحث قرار می‌گیرند. برخی از این عوامل شامل: ضعف عضلات گوارشی، نوع داروهای مصرفی برای درمان پارکینسون، عوارض جانبی داروها و تغییرات در سیستم عصبی مرکزی است.

    سپس، روش‌های درمانی برای مدیریت مشکلات گوارشی در بیماران پارکینسون بررسی می‌شوند. این شامل: تغییرات در رژیم غذایی، استفاده از داروها، تمرینات فیزیکی و فیزیوتراپی، تغییرات در شیوه زندگی و مشاوره تغذیه است.

    در نهایت، سوالاتی که ممکن است برای شما در مورد مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون هم رخ دهد بیان و به آنها جواب داده خواهد شد.

    مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون

    شایع ترین مشکلات گوارشی در بیماران پارکینسون

    بیماران پارکینسون ممکن است با چندین مشکل گوارشی مواجه شوند. شایع‌ترین مشکلات گوارشی در بیماران پارکینسون عبارتند از:

    • یبوست یکی از مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون است. کنترل حرکت روده‌ها توسط سیستم عصبی مرکزی تحت تأثیر بیماری پارکینسون قرار می‌گیرد. علاوه بر این، مصرف برخی داروها نیز می‌تواند به یبوست مرتبط با بیماری پارکینسون منجر شود.
    • آکالازی به معنی مشکل در جابه‌جایی غذا از مری به شکم است. در بیماران پارکینسون، حرکت عضلات صاف و عضلات ولووی در مری تحت تأثیر بیماری قرار می‌گیرد که می‌تواند منجر به آکالازی شود.
    • دیسفاژی به مشکل در بلعیدن و عبور صحیح غذا از گلو به معده اشاره دارد. بیماران پارکینسون ممکن است به دلیل مشکلات حرکتی عضلات در منطقه گلو و مری دچار دیسفاژی شوند.
    • برخی بیماران پارکینسون ممکن است با تهوع و استفراغ مواجه شوند. علل این مشکلات می‌تواند به: داروهای درمانی، عملکرد نامنظم معده، تغییرات در سیستم عصبی مرکزی یا به خود بیماری پارکینسون برگردد.
    • بیماران پارکینسون ممکن است به دلیل ضعف عضلات معده با مشکلاتی همچون رگ گشادی معده روبرو شوند. این مشکل می‌تواند باعث کاهش توانایی معده در پمپاژ غذا و تخلیه آن شود.

    مهم است که بیماران پارکینسون با پزشک خود درباره هرگونه مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون صحبت کرده و درمان مناسب را انجام دهند. تغییرات در رژیم غذایی، داروهای معدنی و ویتامینی، داروهای ضدیبوست و تمرینات فیزیکی ممکن است بهبود در این مشکلات گوارشی را به همراه داشته باشند.

    دکتر دشتله - دریافت نوبت آنلاین دکتر دشتله
    دکتر علی اکبر دشتله
    دکترای تخصصی(PhD)گفتاردرمانی|مدرس دانشگاه|متخصص اختلال بلع 13سال تجربه
    برای رزرو وقت همین الان نوبت بگیر

    دریافت نوبت آنلاین با یک کلیک!

    تشخیص بیماری پارکینسون

    بیماری پارکینسون می تواند باعث انواع مشکلات گوارشی (GI) شود که می تواند سیستم گوارشی از جمله مری، معده و روده را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون عبارتند از:

    • بیماری پارکینسون می تواند حرکت غذا را از طریق دستگاه گوارش کند کند و منجر به یبوست شود.
    • بیماری پارکینسون می تواند بر عضلات مورد استفاده در بلع تأثیر بگذارد و بلع غذا و مایعات را دشوار کند.
    • بیماری پارکینسون می تواند تخلیه معده را به تاخیر بیندازد که می تواند باعث نفخ، حالت تهوع و استفراغ شود.
    • بیماری پارکینسون می تواند عضلاتی را که باز و بسته شدن اسفنکتر تحتانی مری را کنترل می کنند، ضعیف کرده و منجر به ریفلاکس اسید و سوزش سر دل شود.
    • این وضعیتی است که در آن معده نمی تواند به درستی تخلیه شود و منجر به حالت تهوع، استفراغ و نفخ می شود.
    • بیماری پارکینسون می تواند حرکت غذا را از طریق روده کوچک کند کند و منجر به رشد بیش از حد باکتری ها شود.

    درمان مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون به شرایط خاص و شدت آن بستگی دارد. گزینه های درمانی ممکن است شامل اصلاح رژیم غذایی، داروها برای مدیریت علائم و جراحی در موارد نادر باشد. برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون و مشکلات گوارشی مهم است که از نزدیک با تیم درمانی خود برای ایجاد یک برنامه مدیریتی که نیازها و نگرانی های خاص آنها را برطرف می کند، همکاری کنند.

    تشخیص بیماری پارکینسون بر اساس نمونه‌برداری معاینه جسمانی، تاریخچه بالینی و ارزیابی علائم و نشانه‌ها توسط یک پزشک تخصصی صورت می‌گیرد. تشخیص نهایی بیماری پارکینسون معمولاً توسط نورولوژیست یا پزشک عصب‌شناس انجام می‌شود. در اینجا چند مرحله اصلی برای تشخیص بیماری پارکینسون را شرح می‌دهیم:

    پزشک شما ممکن است به شما سوالاتی درباره علائمی که تجربه می‌کنید، تاریخچه بیماری و سابقه خانوادگی پرسیده و سپس یک معاینه جسمانی کامل انجام دهد. او ممکن است تست‌هایی را برای ارزیابی توانایی حرکتی شما انجام دهد. پزشک بررسی علائمی مانند: لرزش، سفتی عضلانی، کاهش حرکت، ناتوانی در حرکت، عدم تعادل و تغییرات در رفتار حرکتی شما انجام می دهد.

    در برخی موارد، پزشک امکان دارد تصمیم بگیرد تا ببیند آیا علائم شما به درمان‌هایی که برای پارکینسون وجود دارد، پاسخ می‌دهند یا خیر. در صورتی که علائم شما به درمان با لوودوپا یا داروهای دیگری که برای کنترل بیماری پارکینسون استفاده می‌شوند، پاسخ مثبت داشته باشد، این می‌تواند نشان دهنده وجود بیماری پارکینسون باشد.

    در برخی موارد، تست‌های تصویربرداری مانند اسکن مغزی، توموگرافی کامپیوتری (CT) و مغناطیسی  (MRI) و سایر تست‌های مشابه ممکن است استفاده شوند تا برای اطمینان بیشتر از تشخیص پارکینسون، اطلاعات بیشتری درباره ساختار و عملکرد مغز و سیستم عصبی دریافت شود.

    مهم است که با یک پزشک تخصصی مشورت کنید تا تشخیص دقیق مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون را دریافت کنید. او می‌تواند بر اساس نتایج معاینه و تست‌ها، شما را به تخصصی‌ترین درمان‌ها و مراقبت‌ها هدایت کند.


    بیشتر بخوانید : اختلال بلع در بیماران پارکینسون


    دلایل مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون

    علت این وضعیت کاملاً مشخص نیست، اما اعتقاد بر این است که این بیماری می تواند بر اعصابی که ماهیچه های دستگاه گوارش را کنترل می کنند تأثیر بگذارد. همچنین تصور می شود که تجمع پروتئین آلفا سینوکلئین در اعصاب روده در ایجاد مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون نقش دارد.

    در اینجا برخی از دلایل خاص مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون آورده شده است:

    • بیماری پارکینسون می تواند باعث کند شدن عضلات دستگاه گوارش شده و منجر به یبوست و مشکل در دفع مدفوع شود.
    • بیماری پارکینسون می تواند بر سیستم عصبی خودمختار که عملکردهای غیرارادی بدن مانند هضم را کنترل می کند، تأثیر بگذارد. این می تواند منجر به مشکلاتی در بلع، تخلیه معده و حرکات روده شود.
    • داروهای خاصی که برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می شوند، مانند لوودوپا، می توانند باعث تهوع، استفراغ و یبوست شوند.
    • بیماری پارکینسون می‌تواند فعالیت بدنی را برای افراد دشوار کند، که می‌تواند دستگاه گوارش را کند کرده و به یبوست کمک کند.
    • بیماری پارکینسون می تواند حس بویایی و چشایی را تحت تاثیر قرار دهد که می تواند حفظ یک رژیم غذایی سالم را برای افراد دشوار کند. تغذیه نامناسب می تواند به مشکلات گوارشی کمک کند.

    برای افراد مبتلا به مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون مهم است که از نزدیک با تیم مراقبت های بهداشتی خود برای مدیریت علائم خود و حفظ تغذیه و هیدراتاسیون بهینه همکاری کنند. این ممکن است شامل ترکیبی از تغییرات سبک زندگی، اصلاح رژیم غذایی، داروها و سایر روش های درمانی باشد.

    4

    روش های درمان مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون

    درمان مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون به شرایط خاص و شدت آن بستگی دارد. در اینجا چند گزینه درمانی کلی برای مشکلات رایج گوارشی در بیماری پارکینسون آورده شده است:

    • درمان می تواند شامل اصلاح رژیم غذایی، مانند افزایش مصرف فیبر و مایعات و ورزش باشد. داروهایی که حرکات روده را تقویت می کنند، مانند نرم کننده های مدفوع، ملین ها یا عوامل پروکینتیک نیز ممکن است تجویز شوند.
    • گفتار درمانی می تواند به بهبود عملکرد بلع کمک کند. متخصص گفتاردرمانی ممکن است تمرینات، رژیم های غذایی اصلاح شده و استراتژی های انطباقی را توصیه کند.
    • درمان می تواند همچنین شامل تغییراتی در رژیم غذایی باشد، مانند خوردن وعده های غذایی کوچکتر و پرهیز از غذاهای پرچرب و پر فیبر. داروهایی که باعث تخلیه معده می شوند، مانند عوامل پروکینتیک نیز ممکن است تجویز شوند.
    • درمان شامل اصلاحات غذایی باشد، مانند اجتناب از غذاهای محرک، خوردن وعده های غذایی کوچکتر، و دراز نکشیدن بعد از غذا خوردن. داروهایی که تولید اسید را کاهش می دهند، مانند مهارکننده های پمپ پروتون نیز ممکن است تجویز شوند.
    • درمان مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون شامل تغییراتی در رژیم غذایی باشد، مانند خوردن وعده های غذایی کوچکتر و پرهیز از غذاهای پرچرب و پر فیبر. داروهایی که باعث تخلیه معده می شوند، مانند عوامل پروکینتیک نیز ممکن است تجویز شوند.
    • درمان برای از بین بردن رشد بیش از حد باکتری ها در روده کوچک شامل آنتی بیوتیک باشد. اصلاحات غذایی، مانند کاهش کربوهیدرات های قابل تخمیر نیز ممکن است توصیه شود.

    نوشته های مرتبط

    جمع بندی

    مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون می‌تواند شامل: زنگ زدگی معده، خستگی معده، کاهش حرکت روده، یبوست، دلیریوم، نفخ و اختلالات خوردن و بلعیدن باشد. این مشکلات ناشی از تأثیر بیماری پارکینسون بر سیستم عصبی مرکزی و عضلات صاف دستگاه گوارش است. برای مدیریت این مشکلات، تغییر در رژیم غذایی، تمرینات گفتاردرمانی، تمرینات فیزیکی، و مصرف داروهای مرتبط با گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرد. با مشورت پزشک و گفتاردرمانیست، می‌توان راه‌های موثری را برای بهبود عملکرد گوارشی و کاهش مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون پیدا کرد.

    سوالات مرتبط

    چرا بیماران پارکینسون مشکلات گوارشی دارند؟

    بیماران پارکینسون ممکن است به دلیل تأثیر بیماری بر سیستم عصبی مرکزی و عضلات صاف دستگاه گوارش مشکلاتی در حرکت موثر مواد غذایی و عملکرد معده و روده‌ها داشته باشند.

    چه نوع مشکلات گوارشی می‌تواند در بیماران پارکینسون رخ دهد؟

    مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون شامل: زنگ زدگی معده، خستگی معده، کاهش حرکت روده، یبوست، دلیریوم (تحریک تصویری شدید بین ساعت چهار تا پنج بعدازظهر)، نفخ و اختلالات خوردن و بلعیدن می‌شود.

    چگونه می‌توان مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون را مدیریت کرد؟

    برخی از روش‌های مدیریت مشکلات گوارشی در بیماران پارکینسون شامل: تغییر در رژیم غذایی با حجم کمتر و مصرف مکرر، مصرف غذاهای پرفیبر، مصرف آب کافی، تمرینات فیزیکی، مصرف داروهای مرتبط با گوارش و ارتجاع‌دهنده‌ها است.

    آیا گفتاردرمانی می‌تواند در مدیریت مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون مفید باشد؟

    بله، گفتاردرمانی می‌تواند بهبود در عملکرد عضلات گوارشی و کاهش مشکلات گوارشی در بیماران پارکینسون داشته باشد. این شامل: تمرینات عضلات گوارشی، تمرینات بلعیدن، آموزش تغذیه مناسب و تمرینات صداپیشگی است.

    آیا تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند به مدیریت مشکلات گوارشی در بیماری پارکینسون کمک کند؟

    بله، تغییر در رژیم غذایی با تأثیر در حجم و نوع غذا، ترکیب غذاها، مدت زمان بین وعده‌های غذایی و مصرف مایعات می‌تواند بهبود مشکلات گوارشی در بیماران پارکینسون را تسهیل کند.

    امتیاز بدید و به ما انرژی بدید

    میانگین امتیازات ۴ از ۵

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پیمایش به بالا