اختلال بلع پس از سکته مغزی

اختلال بلع پس از سکته مغزی

  • سکته مغزی یکی از عواملی است که می‌تواند به اختلالات بلع در بیماران منجر شود. این مشکل درک و اجرای فرایند بلع را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر کیفیت زندگی فرد تأثیرات منفی می‌گذارد. درمان اختلال بلع پس از سکته مغزی از اهمیت بالایی برخوردار است و گفتاردرمانی به عنوان یکی از روش‌های درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    در این مقاله، به بررسی اثربخشی گفتاردرمانی در درمان اختلال بلع پس از سکته مغزی خواهیم پرداخت. موضوعاتی که در این مقاله قابل بحث هستند عبارتند از: روش‌های درمانی موجود برای اختلال بلع پس از سکته مغزی، دلایل ایجاد این مشکل، تأثیر آن بر کیفیت زندگی بیماران و نقش گفتاردرمانی در بهبود عملکرد بلع و کیفیت زندگی آن‌ها.

    اختلال بلع پس از سکته مغزی

    اختلال بلع پس از سکته مغزی

    دیسفاژی یا مشکل در بلع، یک عارضه شایع است که می تواند پس از سکته مغزی رخ دهد ، این می تواند در اثر آسیب به مناطقی از مغز که کنترل بلع را کنترل می کنند، یا ضعف یا فلج عضلات مورد استفاده برای بلع ایجاد شود.

    دیسفاژی می تواند منجر به مشکلات مختلفی از جمله خفگی، آسپیراسیون (استنشاق غذا یا مایعات به ریه)، سوء تغذیه، کم آبی بدن و حتی ذات الریه شود.

    اگر شما یا شخصی که می شناسید پس از سکته مغزی دچار دیسفاژی شده است، مهم است که در اسرع وقت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. آسیب شناس گفتار زبان (SLP) می تواند میزان مشکل بلع را ارزیابی کرده و درمان مناسب را ارائه دهد.

    درمان دیسفاژی ممکن است شامل تمریناتی برای تقویت عضلات مورد استفاده برای بلع، تغییر در بافت یا قوام غذاها و مایعات و یا استفاده از تجهیزات تخصصی مانند لوله های تغذیه باشد.

    همچنین رعایت هر گونه محدودیت غذایی یا توصیه های ارائه شده توسط متخصص گفتاردرمانی برای کمک به جلوگیری از عوارض بیشتر مهم است. دیسفاژی در افرادی که دچار سکته مغزی شده اند که ساقه مغز را تحت تاثیر قرار داده است، شایع تر است، که بسیاری از عملکردهای مهم از جمله بلع را کنترل می کند.

    دیسفاژی بسته به شدت سکته مغزی و میزان آسیب به مغز و یا عضلات مورد استفاده برای بلع می‌تواند موقت یا طولانی‌ مدت باشد.

    دکتر دشتله - دریافت نوبت آنلاین دکتر دشتله
    دکتر علی اکبر دشتله
    دکترای تخصصی(PhD)گفتاردرمانی|مدرس دانشگاه|متخصص اختلال بلع 13سال تجربه
    برای رزرو وقت همین الان نوبت بگیر

    دریافت نوبت آنلاین با یک کلیک!

    علائم اختلال در بلع پس از سکته مغزی

    اختلال در بلع پس از سکته مغزی یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است در افرادی که سکته مغزی داشته‌اند، رخ دهد. سکته مغزی می‌تواند تأثیر مستقیم یا غیرمستقیمی بر روی قسمت‌های مغز داشته باشد که مسئول کنترل حرکات بلعیدن هستند یا مناطقی که مرتبط با حس بلعیدن و کنترل عضلات مربوط به آن هستند.

    علایم اختلال بلع شامل موارد زیر است:

    • مشکل در شروع بلعیدن
    • تأخیر در بلعیدن
    • فراموشی در میان بلعیدن
    • خفگی یا استفراغ

    عوارض احتلال بلع پس از سکته مغزی

    اگر دیسفاژی شدید باشد، می تواند برای اطمینان از تغذیه و هیدراتاسیون کافی، یک لوله تغذیه لازم باشد. نظارت بر علائم ذات الریه آسپیراسیون، یک عارضه بالقوه جدی که می تواند هنگام استنشاق غذا یا مایعات به ریه ها رخ دهد، مهم است. علائم ممکن است شامل تب، درد قفسه سینه، سرفه و تنگی نفس باشد.

    به طور کلی، دیسفاژی پس از سکته مغزی می تواند یک عارضه جدی باشد که نیاز به ارزیابی و درمان سریع دارد. با این حال، با مداخلات مناسب، بسیاری از افراد می توانند توانایی بلع ایمن و موثر را دوباره به دست آورند.


    بیشتر بخوانید : اختلال بلع در سالمندان


    نوشته های مرتبط

    چه عواملی می‌توانند باعث تشدید اختلال بلع پس از سکته مغزی شوند؟

    چند عامل می‌توانند باعث تشدید اختلال بلع پس از سکته مغزی شوند. برخی از این عوامل عبارتند از:

    • اگر سکته مغزی باعث آسیب به ناحیه‌های مغزی مرتبط با بلعشوندگی شود، می‌تواند منجر به تشدید اختلال بلع گردد.
    • در برخی موارد، سکته مغزی می‌تواند به آسیب عصب‌هایی که کنترل عضلات بلعشونده را دارند، منجر شود. این موضوع می‌تواند به عدم کنترل مطلوب عضلات بلعشونده و افتکاک در فرآیند بلع منجر شود.
    • برخی بیماران پس از سکته مغزی ممکن است به مشکلات تنفسی مرتبط با بلعشوندگی برخورد کنند. این موضوع می‌تواند تنفس را سخت‌تر کند و در نتیجه تشدید اختلال بلع را ایجاد کند.
    • برخی از داروها که معمولاً به عنوان درمان سکته مغزی استفاده می‌شوند، ممکن است عوارض جانبی داشته باشند که تشدید اختلال بلع را تسهیل می‌کنند.
    • عواملی مانند: ضعف عضلات، محدودیت حرکتی در ناحیه گردن و دهان، عفونت‌های تنفسی و تشنج‌ها می‌توانند تشدید اختلال بلع پس از سکته مغزی را تسهیل کنند.

    اختلال بلع پس از سکته مغزی

    تاثیر اختلال بلع پس از سکته مغزی بر کیفیت زندگی

    اختلال بلع پس از سکته مغزی می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد داشته باشد. برخی از تأثیرات این اختلال عبارتند از:

    • افراد با اختلال بلع پس از سکته مغزی ممکن است دچار مشکلات در مصرف غذا و نیاز به تغذیه مایع یا خمیری شوند. این موضوع می‌تواند باعث کاهش تنوع و لذت از مصرف غذا، کاهش وزن و کاهش سطح انرژی و قدرت فعالیت فیزیکی شود.
    • اختلال بلع پس از سکته مغزی می‌تواند خطر افتکاک و خفگی را افزایش دهد. این مسئله باعث ایجاد نگرانی و استرس برای فرد و خانواده‌اش می‌شود و می‌تواند روحیه و اعتماد به نفس را تحت تأثیر قرار دهد.
    • افراد با مشکلات بلع پس از سکته مغزی ممکن است از شرکت در فعالیت‌های اجتماعی منع گردند. این موضوع می‌تواند منجر به احساس انزوا و ایزوله شدن از جامعه شود.
    • اختلال بلع پس از سکته مغزی ممکن است باعث ایجاد اضطراب، استرس و افسردگی شود. فرد ممکن است به دلیل نگرانی از افتکاک یا تجربه سختی در مصرف غذا از اضطراب روبرو شود که تأثیر منفی بر روحیه و روانشناختی او دارد.
    • در برخی موارد، فرد با اختلال بلع پس از سکته مغزی نیاز به کمک و حمایت دیگران برای تغذیه و مصرف غذا دارد. این وابستگی ممکن است منجر به افتخار و عدم استقلال در برخی از فعالیت‌های روزمره شود.

    همچنین، این تأثیرات می‌تواند با توجه به شدت و طولانی بودن اختلال بلع و وضعیت کلینیکی هر فرد متفاوت باشد. درمان گفتاردرمانی در این زمینه می‌تواند به بهبود مشکلات بلع، افزایش اطمینان و کیفیت زندگی فرد کمک کند.


    بیشتر بخوانید : ارزیابی آندوسکوپی بلع 


    4

    درمان اختلال بلع پس از سکته مغزی

    درمان دیسفاژی پس از سکته مغزی معمولاً شامل یک رویکرد چند رشته‌ای است که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    ارزیابی بلع: ارزیابی توسط آسیب شناس گفتار زبان (SLP) برای تعیین میزان مشکل بلع و ایجاد یک برنامه درمانی مناسب ضروری است.

    • متخصص گفتاردرمانی امکان دارد تمریناتی را برای تقویت عضلات مورد استفاده برای بلع و بهبود هماهنگی توصیه کند. این تمرینات ممکن است شامل تمرینات زبان، لب و فک و همچنین تمریناتی برای بهبود تنفس و وضعیت بدن باشد.
    • متخصص گفتاردرمانی و یک متخصص تغذیه ممکن است تغییراتی در بافت و قوام غذاها و مایعات به منظور آسان‌ تر کردن قورت دادن آنها توصیه کنند. این ممکن است شامل غذاهای پوره شده، مایعات غلیظ شده یا غذاهای نرم باشد.
    • تجهیزات تخصصی مانند لوله های تغذیه یا دستگاه های کمکی برای بلعیدن ممکن است برای اطمینان از تغذیه و هیدراتاسیون کافی لازم باشد.
    • امکان دارد از برخی داروها برای کمک به بهبود عملکرد بلع استفاده شود، مانند تزریق سم بوتولینوم برای شل کردن عضلات یا داروهایی برای کاهش رفلاکس اسید.
    • در برخی موارد، برای اصلاح ناهنجاری‌ های ساختاری که باعث مشکلات بلع می‌شوند، جراحی لازم باشد.

    دکتر دشتله - دریافت نوبت آنلاین دکتر دشتله
    دکتر علی اکبر دشتله
    دکترای تخصصی(PhD)گفتاردرمانی|مدرس دانشگاه|متخصص اختلال بلع 13سال تجربه
    برای رزرو وقت همین الان نوبت بگیر

    دریافت نوبت آنلاین با یک کلیک!

    جمع بندی

    اختلال در بلع پس از سکته مغزی موضوعی جدی است که نیازمند توجه و مداخله پزشکی فوری می‌باشد. شناخت دقیق از نشانه‌ها و علائم این اختلال، می‌تواند کمک کننده باشد تا درمان مناسب و به موقع به افراد مبتلا ارائه گردد. اعمال تغییرات در شیوه زندگی، اجرای تمرینات فیزیکی مناسب و استفاده از راهکارهای درمانی می‌تواند بهبودی و بازگشت به عملکرد نرمال بلعیدن را تسریع بخشد. در نهایت، ایجاد حمایت خانواده و روحیه‌ای مثبت نیز نقش مهمی در مواجهه با این مشکلات دارد.

    سوالات متداول

    چه عللی می‌توانند باعث اختلال بلع پس از سکته مغزی شوند؟

    علل اختلال بلع پس از سکته مغزی ممکن است شامل: آسیب به ناحیه مغزی مسئول کنترل بلع، ضعف عضلات حلق و بلعه، و نقص حسی در محل بلعه باشد.

    آیا اختلال بلع پس از سکته مغزی قابل درمان است؟

    بله، اختلال بلع پس از سکته مغزی قابل درمان است، و انجام تمرینات گفتاردرمانی و فیزیوتراپی می‌تواند به بهبود آن کمک کند.

    آیا اختلال بلع پس از سکته مغزی می‌تواند خطرناک باشد؟

    بله، اختلال بلع پس از سکته مغزی می‌تواند باعث افتکاک و خفگی شود که ممکن است خطرناک باشد.

    آیا اختلال بلع پس از سکته مغزی تأثیری بر کیفیت زندگی دارد؟

    بله، اختلال بلع پس از سکته مغزی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد ، از جمله مشکلات تغذیه، اجتماعی شدن محدودتر و ایجاد استرس و اضطراب داشته باشد.

    چه روش‌های درمانی برای اختلال بلع پس از سکته مغزی وجود دارد؟

    روش‌های درمانی اختلال بلع پس از سکته مغزی شامل: گفتاردرمانی، فیزیوتراپی، تمرینات عضلانی و در صورت لزوم استفاده از روش‌های مکمل مانند ویدئوفلوروسکوپی می‌شود.

    امتیاز بدید و به ما انرژی بدید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پیمایش به بالا