درمان گیاهی و سنتی مشکل بلع و قورت دادن

درمان گیاهی و سنتی مشکل بلع و قورت دادن

  • درمان گیاهی و سنتی مشکلات بلع و قورت دادن از زمان‌های قدیمی تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته است. این روش‌ها بر پایه تجربیات سنتی، دانش مردمی و گاهی اطلاعات علمی استوار است. در این مقاله به تعریف مشکل بلع و قورت دان و علائم و علل این مشکل می پردازیم. همچنین در مورد درمان گیاهی و سنتی مشکل بلع و قورت دادن و تمرینات گفتار درمانی در کنار روش های گیاهی می پردازیم. با ما همراه باشید.

    مشکل بلع و قورت دادن چیست؟

    مشکل بلع و قورت دادن هنگامی رخ می‌دهد که فرایند بلع (بلعیدن) غذا، مایعات یا حتی خوراکی‌های بزرگ به صورت صحیح انجام نمی‌شود. این مشکل در همه مراحل بلع به وجود می آید. اختلالات بلع به صورت موقت یا مزمن می باشند و تحت تاثیر عوامل مختلفی اعم از عوامل روانی و …  قرار می گیرد.

    علایم و نشانه‌های این مشکل شامل موارد زیر می باشند:

    • مشکل در قورت دادن مانند گرفتگی یا مانعی در مسیر غذا یا مایعات.
    • احساس گیر کردن غذا در حلق
    • احساس خفگی یا سرفه در هنگام بلع یا قورت دادن.
    • احساس درد، سوزش یا تنگی در ناحیه گردن، مخصوصاً در هنگام بلع.
    • افزایش یا کاهش ناگهانی وزن

    دکتر دشتله - دریافت نوبت آنلاین دکتر دشتله
    دکتر علی اکبر دشتله
    دکترای تخصصی(PhD)گفتاردرمانی|مدرس دانشگاه|متخصص اختلال بلع 13سال تجربه
    برای رزرو وقت همین الان نوبت بگیر

    دریافت نوبت آنلاین با یک کلیک!

    عواملی که منجر به مشکل بلع و قورت دادن می شود؟

    مشکلات بلع و قورت دادن به عوامل مختلفی برمی‌گردند. در ادامه، عواملی که منجر به مشکلات بلع و قورت دادن می شوند عبارتند از:

    • ضعف عضلات مرتبط با فرایند بلع می‌تواند باعث دشواری در بلع غذا یا مایعات شود. این مشکل ناشی از سکته مغزی، آسیب عصبی، ضعف عضلات مرتبط با بیماری‌های عضلانی مانند ALS یا میاستنی می باشد.
    • تغییراتی مانند تنگ شدن مجاری بلع (استنسل استنوز)، وجود توده‌ها مانند تومورها یا کیست‌ها و… می‌توانند به مشکلات بلع و قورت دادن منجر شوند.
    • اختلالات عصبی از عوامل بروز مشکلات بلع هستند. این مشکلات می‌توانند به عواملی مانند سکته مغزی، بیماری پارکینسون، مالتیپل اسکلروز یا بیماری هنتینگتون برگردند.
    • مشکلات بلع در اثر عوامل دیگری مانند عوارض جراحی در ناحیه‌های مرتبط با بلع (مانند گلو)، التهابات (مانند التهاب گلو) یا حتی عوامل روانی (مانند استرس یا اضطراب) رخ می دهد.

    درمان گیاهی و سنتی مشکل بلع و قورت دادن

    درمان گیاهی و سنتی مشکل بلع و قورت دادن

    درمان گیاهی و سنتی برای مشکلات بلع و قورت دادن به عنوان درمان تکمیلی در کنار درمان‌های پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه، چندین روش درمانی گیاهی و سنتی برای این مشکل بیان شده است:

    عسل درمان گیاهی و سنتی مشکل بلع و قورت دادن

    عسل خواص ضدباکتریایی و آرام‌بخشی دارد که می‌تواند به تسکین مشکلات بلع و قورت دادن کمک کند. می‌توانید عسل را به صورت مخلوط با آب یا به طور مستقیم میل کنید.

    گلاب درمان گیاهی و سنتی مشکل بلع و قورت دادن

    گلاب دارای خواص آرامبخشی و ضدعفونی کننده است که می‌تواند در تسکین التهابات و درد حلق و بلع کمک کند. می‌توانید گلاب را با آب مخلوط کنید و برای شستشوی دهان و گلو استفاده کنید.


    بیشتر بخوانید : علت مشکل قورت دادن غذا و درمان آن


    زنجبیل درمان گیاهی و سنتی مشکل بلع و قورت دادن

    از دیگر درمان گیاهی و سنتی مشکل بلع و قورت دادن می توان به زنجبیل اشاره کرد. زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و آرامبخشی است که می‌تواند در تسکین درد و التهابات حلق و بلع موثر باشد. می‌توانید زنجبیل را با عسل مخلوط کنید یا به همراه چای استفاده کنید.

    چای آویشن درمان گیاهی و سنتی مشکل بلع و قورت دادن

    آویشن دارای خواص ضدباکتریایی و ضد التهابی است که می‌تواند در درمان التهابات و عفونت‌های حلق و بلع مفید باشد. می‌توانید چای آویشن را مصرف کنید یا آویشن را به صورت عصاره استفاده کنید.

     عرقیجات گیاهی درمان گیاهی و سنتی مشکل بلع و قورت دادن

    عرقیجات گیاهی هم می توانند جزو درمان گیاهی و سنتی مشکل بلع و قورت دادن باشند. برخی از عرقیجات گیاهی مانند عرق گل‌گاوزبان، عرق بابونه و عرق کاکوتی نیز می‌توانند در تسکین مشکلات بلع و قورت دادن موثر باشند.

    • توجه:

    قبل از استفاده از هرگونه داروی گیاهی یا سنتی، مهم است که با پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر دارای مشکلات مزمن هستید یا از داروهای دیگر استفاده می‌کنید. همچنین در صورت داشتن هرگونه حساسیت یا عوارض جانبی، باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید و استفاده از داروهای گیاهی و سنتی را متوقف کنید.

    درمان گیاهی و سنتی مشکل بلع و قورت دادن

    درمان دارویی مشکل بلع و قورت دادن

    درمان دارویی برای مشکلات بلع و قورت دادن بسته به علت اصلی مشکل و شدت آن متفاوت است. درمان دارویی مشکل بلع و قورت دادن عبارتند از:

    • در صورتی که مشکل بلع و قورت دادن به علت التهابی باشد داروهای ضد التهابی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن تجویز می شود تا التهاب را کاهش دهد.
    • در صورتی که مشکل بلع و قورت دادن ناشی از مشکلات معده مانند اسیدیته معده باشد، داروهای مهارکننده‌ای مانند آنتاگونیست‌های گیرنده‌های H2 یا مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) را تجویز می گردد.
    • برخی افراد به دلیل بیماری‌هایی مانند اپیلپسی، مشکلاتی در بلع و قورت دادن خواهند داشت. در این صورت، داروهای ضد تشنج تجویز می شود تا فعالیت عصبی کنترل گردد و مشکلات بلع کاهش پیدا کند.
    • برخی از مشکلات بلع و قورت دادن به علت عوارض روانی مانند افسردگی می باشد. در این صورت، مصرف داروهای آنتی دپرسانت بهبود بلع و قورت دادن را تسهیل می کند.

    دکتر دشتله - دریافت نوبت آنلاین دکتر دشتله
    دکتر علی اکبر دشتله
    دکترای تخصصی(PhD)گفتاردرمانی|مدرس دانشگاه|متخصص اختلال بلع 13سال تجربه
    برای رزرو وقت همین الان نوبت بگیر

    دریافت نوبت آنلاین با یک کلیک!

    گفتاردرمان در کنار درمان گیاهی و سنتی مشکل بلع و قورت دادن چه تمریناتی ارائه می دهد؟

    گفتاردرمانی یک روش درمانی است که برای افرادی که با مشکلات بلع و قورت دادن روبه‌رو هستند، می‌تواند مفید باشد. این تمرینات شامل فعالیت‌هایی است که در کنار درمان گیاهی و سنتی مشکل بلع و قورت دادن به تقویت عضلات بلع و بهبود کنترل حرکات بلع کمک می‌کند.

    تمرینات تقویتی عضلات بلع شامل تمریناتی مانند مصرف مایعات انبساطی (برای تقویت عضلات بلع) و تمرینات مکرر برای بلع می‌شود. این تمرینات به عنوان تمرینات تقویتی عضلات بلع شناخته می‌شوند.

    تمرینات کنترلی و آگاهی بدن شامل تمرینات آگاهی بدنی، تنظیم تنفس‌ و تمرینات تنفسی می‌شود که می‌تواند به کنترل بهتر حرکات بلع و کاهش مشکلات مرتبط با آن کمک کند.

    تمرینات تغذیه‌ای شامل تمریناتی مانند انتخاب غذاهای نرم و آسان برای بلع، اصلاح رژیم غذایی برای کاهش مشکلات بلع و استفاده از تکنیک‌های خاص می‌شود.

    تمرینات گفتاری مانند تمرینات تلفظ کلمات و صداها، تمرینات تقویتی عضلات گفتاری و حرکات زبانی می‌تواند به بهبود کنترل و کارایی عضلات بلع کمک کند.

    ل1 1

    آیا درمان گیاهی و سنتی مشکل بلع و قورت دادن عوارضی دارد؟

    استفاده از درمان‌های گیاهی و سنتی برای مشکلات بلع و قورت دادن در برخی موارد به نتایج مثبتی منجر می شود، اما همیشه احتمال وقوع عوارض جانبی وجود دارد. برخی از عوارض عبارتند از:

    • برخی از گیاهان و مواد طبیعی حساسیت یا آلرژی در افراد ایجاد می کنند. به عنوان مثال، برخی از افراد به عسل، زنجبیل یا سایر گیاهان و مواد طبیعی حساسیت نشان می دهند که موجب افزایش عوارض ناخواسته می شود.
    • برخی از گیاهان دارای تداخل با داروهای دیگر می‌شوند، که باعث تغییر در عملکرد داروهای دیگر می شوند یا حتی عوارض جانبی جدی‌تری ایجاد می کنند.
    • برخی از گیاهان اختلالات گوارشی مانند تحریک معده، گرفتگی یا اسهال را به همراه دارند که می‌تواند مشکلات بلع را تشدید کند.
    • استفاده از مواد گیاهی و سنتی تاثیرات مضری بر سلامتی عمومی فرد دارند مخصوصاً اگر مصرف آن بیش از حد یا به صورت نامناسب باشد.

    نوشته های مرتبط

    در کنار درمان گیاهی و سنتی مشکل بلع و قورت دادن چه غذاهایی باید مصرف کرد؟

    مصرف برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها می‌تواند به بهبود مشکلات بلع و قورت دادن کمک کند. این غذاها و نوشیدنی‌ها معمولاً آسان برای بلع و قورت دادن هستند و عوارض مرتبط با بلع را کاهش می دهند. در زیر، چندین نوع غذا و نوشیدنی که برای مشکل بلع و قورت دادن مفید هستند آورده شده است:

    • مصرف مایعات مانند آب، چای، عصاره‌ها، شوربا و سوپ‌ها می‌تواند به مرطوب نگه داشتن حلق و مخاط گلو منجر شود و بلع را آسان‌تر کند.
    • غذاهایی مانند پوره میوه‌ها، پوره سبزیجات، پوره تخم‌مرغ و مواد نرم و خمیری مانند موس‌ها و پودینگ‌ها برای بلع آسان مناسب می باشند.
    • مصرف مواد غذایی با قوام نرم مانند پوره، غذاهای آب‌پز، مواد غذایی پخته و نرم مانند ماهی، مرغ، ماکارونی، برنج و موز می‌تواند به بلع آسان‌تر مواد غذایی کمک کند.
    • مصرف غذاهایی گرم به کاهش التهاب و تسکین درد حلق و بلع کمک می کند.
    • مواد غذایی حاوی پروتئین مانند ماهی، مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و حبوبات می‌تواند به تقویت عضلات بلع کمک کند.
    • برای بلع آسان، مواد غذایی را به قطعات کوچک و مناسب برش دهید و برای جلوگیری از خفگی، به‌طور کامل بجوید و بلع کنید.
    • مصرف مواد چرب، تند و اسیدی (مانند سس‌های تند و مواد غذایی حاوی اسید) مشکلات بلع را تشدید می کند، بنابراین مصرف آنها را کمتر و با احتیاط استفاده کنید.

    جمع بندی درمان گیاهی و سنتی مشکل بلع و قورت دادن

    درمان گیاهی و سنتی مشکلات بلع و قورت دادن می‌تواند به عنوان یک روش مکمل در کنار درمان‌های پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. این روش‌ها علائم مرتبط با اختلال بلع و قورت دادن را بهبود بخشیده و کیفیت زندگی را دو چندان می کنند. در این رویکرد، استفاده از مواد طبیعی مانند عسل، زنجبیل، گلاب و سایر گیاهان دارویی و مواد غذایی توصیه می شود. این محصولات طبیعی و گیاهی به تسکین درد، تسریع در بهبودی و تقویت عملکرد عضلات بلع کمک می کنند.

    با این حال، مهم است به چند نکته توجه داشت:

    • قبل از شروع هرگونه درمان گیاهی و سنتی، مهم است با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر مشکل بلع شما مزمن یا جدی باشد.
    • از استفاده از موادی که باعث حساسیت یا عوارض جانبی می شوند، خودداری کنید و با دقت از آنها استفاده کنید.
    • مواد گیاهی و سنتی را به میزان مناسب مصرف کنید و توصیه‌های مربوط به میزان و نحوه مصرف را رعایت کنید.
    • یکی از مراکز معتبر گفتاردرمانی مرکز گفتاردرمانی دکتر علی اکبر دشتله می باشد که به درمان انواع مشکلات اعم از اختلال بلع، آفازی، دیس آرتری، اختلالات عصبی، اختلالات اضطرابی و … می پردازد. در این مرکز انواع روش های تشخیصی مانند استروبوسکوپی، آندوسکوپی و … نیز انجام می گیرد.

    سوالات متداول 

    آیا مصرف مواد گیاهی و سنتی برای بلع و قورت دادن مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

    استفاده از مواد گیاهی و سنتی در برخی افراد به علت حساسیت‌ها یا تداخل با داروهای دیگر عوارض جانبی دارد.

    آیا درمان گیاهی و سنتی برای همه افراد مناسب است؟

    هر فرد به درمان‌های گیاهی و سنتی واکنش منحصر به فردی دارد. برای اطمینان از مطمئن بودن این روش برای شما، مهم است با پزشک صحبت کنید و نظر او را دریافت نمایید.

    امتیاز بدید و به ما انرژی بدید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پیمایش به بالا