پریدن آب در گلو

پریدن آب در گلو نشانه چیست؟

  • پریدن آب در گلو یک احساس فیزیولوژیک است که بسیاری از افراد تجربه می‌کنند و معمولاً بر اثر نیاز به آب‌خوردن یا فعالیت‌هایی که نیاز به استفاده از حنجره دارند، اتفاق می‌افتد. این احساس می‌تواند ناشی از موارد مختلفی مانند خشکی حلق، تحریک حنجره یا حتی عوامل روانی مثل استرس یا اضطراب باشد. اگرچه معمولاً این احساس گذرا است و نیازی به نگرانی نیست، اما در برخی موارد نشانه اختلالاتی در سیستم گوارش یا حنجره می باشد که نیاز به بررسی توسط متخصص دارد.

    به طور عمومی، وقتی آب در گلو پر می‌شود، می‌توان با نوشیدن مقداری آب تغییراتی در حالت احساسی حلق ایجاد کرد. همچنین، استفاده از روش‌های آرامشی و تنفس عمیق می‌تواند به تسکین این احساس کمک کند. در این مقاله در مورد اینکه پریدن آب در گلو نشانه چیست؟ و عواملی که موجب بروز این مشکل می شوند می پردازیم. همچنین در مورد درمان پریدن آب در گلو و نقش گفتاردرمانی در کاهش این رخداد صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

    پریدن آب در گلو

    پریدن آب در گلو نشانه چیست؟

    پریدن آب در گلو معمولاً نشانه مسائل روزمره و عادی نظیر خشکی حلق، تحریک حنجره یا حتی اضطراب است. این احساس معمولاً دلخواه نیست و از نظر فیزیولوژیکی مشکل ایجاد می کند، اما در اکثر موارد نیازی به نگرانی نیست و با مصرف مقداری آب یا تغییراتی در تنفس و استراحت قابل تسکین است.

    به هر حال، در برخی موارد، پریدن آب در حلق و گلو می‌تواند نشانه مسائل جدی‌تری باشد، از جمله:

    • عواملی مانند بیماری‌های مرتبط با معده و روده‌ها، زخم معده، یا اختلالات مرتبط با حرکت روده‌ها این احساس را ایجاد کنند.
    • برخی شرایط مانند التهاب حلق، آفت‌ها یا عفونت‌های حنجره می‌توانند باعث ایجاد این احساس شوند.
    • استرس یا اضطراب می‌توانند به طور مستقیم بر عملکرد مربوط به گلو و حنجره تأثیر بگذارند.
    • مواد تحریک‌کننده مانند دود سیگار، آلرژن‌ها یا مواد شیمیایی نیز می‌توانند منجر به این مشکل شوند.

    دکتر دشتله - دریافت نوبت آنلاین دکتر دشتله
    دکتر علی اکبر دشتله
    دکترای تخصصی(PhD)گفتاردرمانی|مدرس دانشگاه|متخصص اختلال بلع 13سال تجربه
    برای رزرو وقت همین الان نوبت بگیر

    دریافت نوبت آنلاین با یک کلیک!

    چگونگی تشخیص علت پریدن آب در گلو

    تشخیص علت پریدن آب در حلق و گلو نیازمند مشاوره و بررسی توسط متخصص حلق و حنجره می باشد و روش های تشخیصی عبارتند از:

    1. ابتدا با شما در مورد علائم و نشانه‌هایی که تجربه کرده اید، صحبت می‌شود. این شامل میزان و مدت زمان پریدن آب در گلو، وقوع آن در زمان‌های خاص مانند طولانی بودن فاصله از آخرین وعده غذایی و همچنین علائم دیگری مانند سرفه، درد حلق و خونریزی گلو می باشد.
    2. در ادامه معاینه انجام می شود که شامل بررسی حالت و نرمی بافت‌های گردن و شریان‌های گردنی است.
    3. در برخی موارد از تست‌های تشخیصی مانند آزمایش خون، سونوگرافی گردن، اندوسکوپی یا آزمایش‌های آلرژی برای تشخیص علت این مشکل استفاده می شود.
    4. همچنین تصویربرداری از حلق و حنجره مانند انجام اندوسکوپی یا انجام سی تی اسکن برای تشخیص علت مشکل انجام می شود.
    5. در برخی موارد، تست‌های ویروسولوژیک و باکتریایی نیز برای تشخیص علت احتمالی پریدن آب در حلق و گلو انجام می شود.

    پریدن آب در گلو

    درمان دارویی پریدن آب در گلو

    درمان دارویی پریدن آب در گلو به علت این مشکل بستگی دارد. اگر این مشکل ناشی از التهابات حلق و حنجره، عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی یا آلرژی‌ها باشد که به داروهای ضد التهابی، ضدباکتریایی یا ضد ویروسی نیاز دارد. در موارد دیگر، پریدن آب در گلو ناشی از خشکی حلق یا اختلالات گوارشی می باشد که نیازمند درمان با داروهای مرتبط با این مشکلات است.

    مصرف داروهای ضد التهابی مانند آسپرین، ایبوپروفن یا استامینوفن به کاهش التهاب حلق و حنجره و کاهش احساس آن کمک می کند.

    در صورتی که پریدن آب در حلق و گلو ناشی از عفونت باکتریایی باشد، متخصص داروهای ضدباکتریایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها را تجویز می کند. اگر این مشکل ناشی از عفونت ویروسی باشد، داروهای ضد ویروسی مورد استفاده قرار می گیرند. در صورتی که این مشکل ناشی از آلرژی‌ها باشد، داروهای ضد آلرژی مانند آنتی‌هیستامین‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

    در صورتی که با سرفه همراه باشد، داروهای رفع سرفه مانند دکسترومتورفان یا کدئین تجویز می شوند. اگر ناشی از اختلالات گوارشی باشد، داروهایی مانند آنتی‌اسیدها یا داروهای رفع سوء هاضمه مفید می باشند. همچنین، در بعضی موارد، داروهای دیگری مانند آنتی‌انکسیوسنت‌ها، آرامبخش‌ها یا مکمل‌های تقویتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.


    بیشتر بخوانید : دلایل اختلال بلع


    نوشته های مرتبط

    روش های خانگی درمان پریدن آب در گلو

    درمان این مشکل بستگی به علت اصلی این مشکل دارد. در اکثر موارد، این احساس معمولاً به راحتی توسط روش‌های ساده خانگی یا تغییرات در روند زندگی می‌تواند کنترل شود. اما در برخی موارد نیاز به مشاوره پزشکی وجود دارد. در ادامه، روش‌های درمانی برای کنترل پریدن آب درحلق و گلو را بررسی می‌کنیم:

    1. مصرف آب به میزان کافی و به صورت منظم می‌تواند خشکی حلق را کاهش دهد و احساس پریدن آب در گلو را تسکین دهد. هدف معمولاً مصرف روزانه حدود 8 لیوان آب است.
    2. استفاده از مرطوب‌کننده هوا در منزل می‌تواند باعث حفظ رطوبت در هوا و کاهش خشکی حلق شود.
    3. نوشیدن آب گرم می‌تواند حلق را آرام کند و به کاهش احساس پریدن آب در حلق و گلو کمک کند.
    4. استفاده از بالسامیک مواد مانند مربا یا عسل می‌تواند به تسکین خشکی حلق و ایجاد رطوبت کمک کند.
    5. از مصرف موادی مانند سیگار، الکل، قهوه و غذاهای تحریک‌کننده بپرهیزید زیرا این مواد می‌توانند خشکی حلق را تشدید کنند.
    6. اگر آلرژی به مواد خاصی دارید، مراجعه به متخصص و دریافت درمان به کاهش تحریک حلق و احساس پریدن آب در حلق و گلو کمک کند.
    7. در صورتی که پریدن آب در گلو به علت آلرژی باشد، مصرف داروهای آنتی‌هیستامین کمک کننده می باشد.
    8. آب گرمی که حاوی کمی نمک است را می‌توانید استفاده کنید. این روش به تسکین درد و التهاب حلق کمک می‌کند. یک لیوان آب گرم با یک قاشق چایخوری نمک را مخلوط کرده و به آرامی آن را بنوشید.
    9. مصرف چای گیاهان آرامش‌بخش مانند نعناع، زنجبیل یا آویشن می‌تواند به کاهش التهاب حلق و تسکین پریدن آب در حلق و گلو کمک کند.
    10. نعناع دارای ویژگی‌های آرام‌بخش برای حلق است. می‌توانید چند برگ نعناع را در یک فنجان آب جوشانده و بعد از چند دقیقه آن را بنوشید.
    11. خوابیدن با سر بالا می‌تواند به کاهش تحریک حلق و ایجاد راحتی در نفس‌گیری کمک کند. برای این منظور می‌توانید یک بالشت زیر گردن خود قرار دهید.
    12. تنفس بخار از آب گرم می‌تواند به تسکین خشکی حلق کمک کند. می‌توانید آب را به جوش آورید و سپس سر خود را با یک حوله روی آن قرار داده و بخار را تنفس کنید.
    13. مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی که حاوی آب زیادی هستند مانند خیار، هندوانه، خربزه و سبزیجات تازه می‌تواند به حفظ رطوبت در بدن کمک کند و از خشکی حلق جلوگیری کند.

    هنگام پریدن آب در گلو چه کنیم؟

    1. هنگامی که احساس پریدن آب در حلق و گلو دارید، می‌توانید اقداماتی انجام دهید تا این احساس را کاهش دهید یا از بین ببرید.
    2. اولین قدمی که می‌توانید بردارید این است که آرامش خود را حفظ کنید و نفس عمیق بکشید. تنفس عمیق و آرام می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.
    3. اگر فکر می‌کنید که احساس پریدن آب در گلو و حلق به علت عواملی مانند دود سیگار یا آلودگی هوا است، از محیط محافظت کنید و فاصله بگیرید.
    4. به خود استراحت کافی بدهید و برای کاهش استرس و اضطراب فعالیت‌های آرامش‌بخشی مانند یوگا یا مدیتیشن را انجام دهید.

    دکتر دشتله - دریافت نوبت آنلاین دکتر دشتله
    دکتر علی اکبر دشتله
    دکترای تخصصی(PhD)گفتاردرمانی|مدرس دانشگاه|متخصص اختلال بلع 13سال تجربه
    برای رزرو وقت همین الان نوبت بگیر

    دریافت نوبت آنلاین با یک کلیک!

    نقش گفتاردرمانی در رفع پریدن آب در گلو

    گفتاردرمانی یک روش موثر در مداخله و درمان مشکلات مرتبط با گلو و حنجره می‌باشد. گفتاردرمانی می‌تواند در موارد زیر در مورد پریدن آب در حلق و گلو موثر باشد:

    • گفتاردرمانی می‌تواند به شما کمک کند الگوی بلعیدن خود را تغییر دهید و روش‌های بهتری برای بلعیدن مایعات و جامدات را یاد بگیرید تا احساس پریدن آب در حلق و  گلو کاهش یابد.
    • تمرینات تنفسی خاصی که در گفتاردرمانی آموزش داده می‌شود، می‌تواند به تقویت عضلات حلق و کنترل بهتر بلعیدن کمک کند.
    • گفتاردرمانی می‌تواند به شما کمک کند تا با استفاده از تکنیک‌های مختلف، استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید.
    • این روش می‌تواند به شما کمک کند تا آگاهی بیشتری از عملکرد گلو و حنجره خود پیدا کنید و با استفاده از تمرینات و روش‌های مختلف، بهبودی در این حوزه داشته باشید.

    شما می توانید با مراجعه به مرکز درمانی دکتر دشتله به رفع این مشکل و دیگر مشکلات مرتبط با گفتار، حلق و … را برطرف نمایید. دکتر علی اکبر دشتدله با سابقه موفق بیش از 10 سال جزو بهترین های گفتادرمانی در ایران می باشد.

    جمع بندی پریدن آب در گلو

    پریدن آب در گلو می‌تواند نشانه مسائل مختلفی باشد که شامل عوامل طبیعی و روزمره یا مشکلات پزشکی جدی‌تر می‌شود. در اکثر موارد، این احساس معمولاً ناشی از خشکی حلق، تحریک حنجره یا استرس و اضطراب است و معمولاً نیازی به نگرانی نیست. اما در برخی موارد نشانه مسائل جدی‌تری مانند عفونت‌های حلق و حنجره، آلرژی‌ها یا مشکلات گوارشی می باشد.

    درمان پریدن آب در حلق و گلو بستگی به علت اصلی آن دارد، اما روش‌هایی مانند مصرف آب به میزان کافی، استفاده از مواد آرامش‌بخش مانند آب نعناع یا چای آرامش‌بخش، استفاده از آب گرم و مدیریت استرس و اضطراب می‌تواند به کاهش این احساس کمک کند. اگر این احساس به طور مداوم ادامه داشته و با علائم دیگری همراه باشد، بهتر است با متخصص مشورت کنید تا علت مشکل را تشخیص دهد و راهنمایی‌های درمانی مناسب را دریافت کنید.

    سوالات متداول در مورد پریدن آب در گلو

    آیا سیگار کشیدن می‌تواند باعث پریدن آب در حلق و گلو شود؟

    بله، دود سیگار و مواد دیگری که در آنها وجود دارند می‌توانند به تحریک حلق و ایجاد این احساس منجر شوند.

    آیا آلرژی‌ها می‌توانند عامل ایجاد پریدن آب در گلو باشند؟

    بله، آلرژی‌ها مانند آلرژی به گرده‌های گیاهان، حیوانات خانگی یا غذاها می‌توانند باعث تحریک حلق و ایجاد احساس پریدن آب در حلق و گلو شوند.

    آیا پریدن آب در گلو می‌تواند نشانه بیماری خطرناکی باشد؟

    در اکثر موارد، نه. اما اگر این احساس به طور مداوم ادامه داشته و با علائم دیگری همراه باشد، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا علت مشکل را تشخیص دهید.

    آیا تغییرات فصلی می‌تواند عامل پریدن آب در گلو باشد؟

    بله، تغییرات فصلی مانند خشک شدن هوا در فصل‌های سرد سال یا آلودگی هوا می‌تواند باعث پریدن آب در گلو شود. استفاده از مرطوب‌کننده هوا و مصرف مایعات به میزان کافی می‌تواند در این موارد مفید باشد.

    امتیاز بدید و به ما انرژی بدید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پیمایش به بالا